سواد آموزی وپرسش مهر در سال جهش تولید تولید
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سایت سواد اموزی در سال جهش تولید و پرسش مهر21
پروفایل مدير وبلاگ
ورود کاربران
رمز عبو را فراموش کرده ام
خبرنامه

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آیدی یاهو مدیر
نظرسنجی
علم بهتر است یا ثروت


به زنان در کلیساها، دستور سکوت و خاموشی داده شده است؛ تورات سخن گفتن برای زنان در کلیسا را جایز نشمرده است.

پولس می گوید: « در کلیساها خاموش باشند؛ زیرا که برای ایشان حرف زدن جایز نیست، چنان که تورات نیز همین را می گوید.»

در آتن نیز زنان و دختران فقط در خانه تحصیل می کردند، و از تحصیلات عالی محروم بودند. تنها زنان اندکی، آن هم از میان زنان بدکاره سرشناس می توانستند به تحصیلات عالی دست یابند. ولی در دین اسلام نه تنها زنان از نعمت سوادآموزی محروم نیستند، بلکه به فراگیری دانش تشویق شده اند؛ زیرا ستایشی که در شریعت نبوی - صلی الله علیه و آله - از دانشمندان، و افراد با ایمان شده زنان را نیز دربر می گیرد؛ چون هر جا در قرآن افراد مؤمن مورد خطاب قرار گرفته اند، زنان نیز مورد خطابند، مثل این آیه شریفه:

«یرفع الله الذین آمنوا منکم والذین اوتوا العلم درجات و الله بما تعملون خبیر»

« خداوند کسانی را که ایمان آورده اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی می بخشد و خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است.»

زنان با داشتن حق کسب دانش، جایگاه اصلی و فطری خویش را در مکتب و آیین محمد - صلی الله علیه و آله - بازیافتند؛ پیامبر بارها کسب دانش را بر همه مسلمانان، بر زن و مرد، به عنوان تکلیف اعلام کرد، و در قرآن کریم نیز، بر علم و دانایی به گونه ای تکیه شده است که شامل زنان نیز می شود. آنجا که قرآن کریم می فرماید: «آیا آنان که می دانند با آنان که نمی دانند، یکسانند» پس اگر دانستن و دانایی یک ارزش است، دلیلی نداریم که این ارزش ویژه مردان باشد؛ زیرا زنان نیز انسان، بنده، و مخلوق خداوند سبحانند که وظیفه هایی را به عهده دارند.

از سوی دیگر، به جا آوردن بسیاری از تکالیفی که بر دوش زنان است، نیاز به علم دارد، و با کسب علم بهتر می توانند تکلیف های دینی شان را انجام دهند.

پیامبر ـ صلی الله علیه وآله - که مبلغ و مفسّر وحی الهی است، فرموده است: «طلب العلم فریضة.»؛ «طلب دانش یک تکلیف است.»

در این حدیث قید زن یا مرد ندارد، بلکه گفته است که تحصیل دانش تکلیف است. تکلیف همه مکلفان را در بر می گیرد، و زنان نیز از کسانی اند که وظایفی به عهده دارند.

در پاره ای از احادیثی که از آن حضرت وارد شده، فراگیری دانش، بر تمام مسلمانان واجب دانسته شده است. آن حضرت فرموده است :

«طلب العلم فریضة علی کل مسلم.»

این حدیث را حضرت علی - علیه السلام - ، ابن عباس و دیگران از رسول خدا - صلی الله علیه وآله - روایت کرده اند. کلمه «کل مسلم» شامل زنان نیز می شود، زیرا زنان مسلمانند.

در بعضی از احادیث واژه «مسلمة» یعنی زن مسلمان نیز ذکر شده به این معنا که کسب دانش و علم بر مرد و زن مسلمان واجب شده است. چنان که از رسول خدا - صلی الله علیه وآله - روایت شده که آن حضرت فرموده است: «طلب العلم فریضة علی کل مسلم ومسلمة».

شاید آوردن قید «مسلمه» در حدیث شریف، به این جهت باشد که ممکن است برخی چنین بپندارند که زنان مانند پیش از اسلام، از کسب دانش محرومند، به این دلیل که، زنان در حدیث دیگر ذکر نشده است. آوردن قید «مسلمه» جای هیچ گونه تردیدی باقی نمی گذارد که کسب دانش و فضیلت نیز حق زنان است.

زنان در عصر رسول الله - صلی الله علیه و آله - بهترین موقعیت را در نظام نوپای اسلامی یافتند؛ زیرا کلام نورانی رسول خدا، که برگرفته از وحی الهی بود، زنان را به سوی کسب کمال و دانش هدایت کرد، و زنان مقام و جایگاه والای خود را بازیافتند؛ تا جایی که زنان زیادی به عنوان راوی سخنان پیامبر اعظم - صلی الله علیه و آله - ظهور کردند. آنان به بیان حدیث و تبلیغ سخنان رسول گرامی اسلام می پرداختند و با حضور در مسجدها و مجلس های علمی هویت از دست داده خویش را به دست می آوردند.

دکتر احمد شبلی درباره فعّالیت زنان در عرصه تحصیل، تدریس و نشر دانش گفته است که زنان در عصر رسول الله - صلی الله علیه وآله - نه تنها از حق کسب دانش برخوردار بودند بلکه حق تدریس و نشر دانش را در میان مردان و زنان نیز داشتند، و در میان زنان، استادان زیادی، در بخشهای گوناگونی از دانش اسلامی ظهور کردند، و در صداقت و امانت علمی، گوی سبقت را از مردان ربودند تا جایی که حافظ ذهبی گفته است: «در میان زنان محدث کسی را نمی شناسم که متهم و متروک باشد.»

http://article.ahlolbait.com/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-




نوع مطلب : مطالب مفید و مهم، بیسوادی، سواد اموزی و مسائل ان، سواد اموزی و مسائل ان،
برچسب ها : کسب دانش،زنان،سواد آموزی، حق سواد آموزی/قسمتی از مقاله، حق سواد آموزی، حق سواد، حق سواد اموزی بر ای اقشار مختلف، حق سواد اموزی در ایران، حق سواد اموزی برای چه کسانی است، حق سواد اموزی در ایران به نفع چه کسانی است، تورات و سواد اموزی، انجیل و سواد اموزی، در آتن نیز زنان و دختران فقط در خانه تحصیل می کردند، «یرفع الله الذین آمنوا منکم والذین اوتوا العلم درجات و الله بما تعملون خبیر»، «طلب دانش یک تکلیف است.»، پیامبر و سواد اموزی، سواداموزی در دینپ، سواد اموزی در دین اسلام، سواد اموزی در دین مسیحیت، سواد اموزی در دین یحود،

امتیاز : :: نتیجه : 0 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 1
تعداد بازدید مطلب : 533
سه شنبه 18 آذر 1393 :: 21:13



پیوند روزانه
پيوندها
تبادل لینک هوشمند
تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان سواد آموزی بر پایه اقتصاد وفرهنگ وآدرس http://savadiran.rozblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

عنوان :
آدرس :
کد : کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار سایت
  • کل مطالب ارسالی : 440
  • کل نظرات ارسالی : 129
  • تعداد کل کاربران : 0
  • بازدید امروز : 181
  • بازدید دیروز : 523
  • بازدید هفته : 1,821
  • بازدید این ماه : 5,266
  • بازدید سال : 55,954
  • بازدید کل : 562,134